Lyžařský
oddíl TJ Sokol Nový Hrádek byl založen pod místní Tělovýchovnou jednotou
Sokol 15.12.1964, přítomno bylo 11 zakládajících členů. Podnět dal Okresní
výbor ČSTV v Náchodě pro pořádání okresního finále Sportovních her mládeže
a pracujících v lyžování. Oddíl se zaměřil na sjezdové discipliny, i když
v té době ještě nebyl problém uvést do provozu lyžařský můstek v údolní
části obce v Bukovci. Přednost dostala Panská stráň jako známý areál „Eldorado
sjezdařů“. Nutno poznamenat, že finále SHMP nedopadlo organizačně dobře,
přesto se vytvořila parta nadšenců, která později vybudovala solidně fungující
lyžařský areál a byla schopna uspořádat kvalitní lyžařské závody pro mládež
regionálního významu. 1965 – zmiňovaného závodu SHMP se zúčastnilo 150 závodníků. Předseda oddílu Jeroným Holý byl vyslán na školení trenérů lyžování. Montuje se přenosný lyžařský vlek jako naviják poháněný benzinovým motorem. Lano tahá dolů po stráni lyžař. 1966 – oddíl má 22 dospělých členů a 7 dětí. 1968 – vykácen průsek lesem na vrchol Roubalova kopce. Lano dolů tahají železné saně. 1969 – stavba prvního opravdového lyžařského vleku VL200 z Transporty Chrudim. Délka 204m, převýšení 63m. Vlek končil ještě v lese. 1970 - uspořádán 1. ročník závodu ve slalomu „O cenu Frymburku“. 1970 – 1972. Výstavba boudy pro obsluhu lyžařského vleku a kanceláře pro pořádání závodů. 1971 – první úspěchy místních závodníků v krajských soutěžích v Krkonoších. Oddíl má v té době již 22 členů a 44 z řad mládeže. 1975 – vyšší forma výcviku mládeže, před závodní sezonou se organizuje soustředění v Krko-noších. Začíná pracovat nově vyškolený trenér Václav Sychrovský. 1978 – na V. ročníku CF startovalo 94 závodníků. 1979 – na VI. ročníku CF bylo nutno odvolat kategorie staršího žactva, přestože se jelo na obou sjezdovkách Panské stráně. Předžáků a mladších žáků startovalo 141, závod vstoupil do podvědomí jako „závod o hračky“ z místních provozoven výrobce hraček Kovodružstva Náchod. 1985 - stavba modernizovaného vleku VL 201 z Vegasportu Trutnov. Amatérsky namontováno zařízení na nucené vracení kotev. Vlek již vyvážel lyžaře až na vrchol kopce.Výbojkové osvětlení obou sjezdovek montují elektrikáři Traktorové stanice Červený Kostelec, vše v „akci Z“ organizované MNV Nový Hrádek. Členové oddílu a příznivci z řad celé TJ Sokol odpracovali 2630 brigádnických hodin. 1991 – místní Tělovýchovná jednota přechází od ČSTV pod ČOS, mění název na Tělocvičná jednota České obce sokolské, župa Podkrkonošská – Jiráskova. V té době má oddíl 38 dospělých členů a 18 dětí v tréninku. 2000 – stavba lyžařského vleku TLV 12 s vysokým vedením lana a s 35 teleskopickými unášeči, dodavatelem je firma SKI Vojtěch z Janských Lázní, investorem Obec Nový Hrádek. Hlavní finanční náklady hradí TJ Sokol, na výzvu lyžařů nakupují hrádováci, rodáci i chalupáři předběžně jízdenky. Aktivizují se podnikatelé v Novém Hrádku i v okolí. Členové oddílu a jeho příznivci opět odpracují mnoho brigádnických hodin. Vlek má vyšší parametry proti předcházejícím: délka 315m, převýšení 83m, výkon 500 lyžařů za hodinu. Nákup starší, ale kvalitní a rozměrné, elektricky vytápěné buňky pro obsluhu vleku. 2001 – ustavení kabinky pro službu na horní stanici vleku. Nákup starší rolby na úpravu sjezdových tratí značky Leitner-400 z prostředků České obce sokolské. Příliv lyžující veřejnosti, problémy s občerstvením. Sezona 2002/2003 – poprvé jsou zajištěny služby na vleku od Vánoc do začátku března i v pra-covních dnech. Oddíl má 80 členů a vede 25 žáků a dorostenců k závodní činnosti.V chatě u vleku je umístěn občerstvovací automat, v místní restauraci je možné stravování. Veškeré služby na vleku, údržbářské a provozní práce provádějí členové oddílu, sokolové a rodiče lyžujících dětí bez nároku na finanční odměny. Rovněž trenéři oddílu nikdy nepobírali žádné mzdy. 2003 – XX. ročník Ceny Frymburku se jel jako veřejný závod a republikový přebor ČOS všech mládežnických kategorií v obřím slalomu. Druhý den se jel ještě přebor ČOS ve slalomu. Lyžování na Hrádku má delší historii, než
je výše uvedeno. Již mezi oběma válkami pracoval Lyžařský odbor Sokola
v Novém Hrádku. Zvláště v období okupace, kdy byl českým turistům vstup
do horských oblastí Sudet znemožněn, jezdilo na Hrádek mnoho lyžařů a
odbývalo se zde mnoho sportovních akcí. Nutno poznamenat, že sněhové podmínky
v těch dobách byly i ve střed-ních polohách velmi dobré (náměstí 560m,
blízký Šibeník 672m). Lyžaři využívali Panskou stráň, kde bylo živo od
rána do večera, lyžařský můstek s kritickým bodem 32m, sáňkařskou dráhu
z náměstí k Panskému mlýnu 800m dlouhou, okolní krajinu s množstvím lesních
cest a neza-lesněných kopců východním směrem. Září 2003 |
1941 běžkaři
|
1941 sjezd
|
1965 na vleku
|
1965 naviják vleku
|
1965 tažení lana dolů
|
1965 vlek
|
1970 až 1972 stavba chaty
|
IX. ročník Ceny Frymburku
|
Vlek, který fungoval do roku 2000
|